4 MOTION

Údržba

Servis lyží, krok po kroku

Servis lyží, krok po kroku

Je to trochu zložité, ale s dobrými strojmi a vyškolenými odborníkmi servis lyží nakoniec vyzerá ako hračka. Preto sa pozrime na správny postup pri  úprave sklzníc a hrán zjazdových lyží.

Poznáte to sami veľmi dobre. Už po niekoľkých lyžovačkách hrany lyží nedržia tak, ako na začiatku. Niekedy sa Vám dokonca podarí na kameni sklznicu poškodiť. Vtedy nastáva najvyšší čas ísť s lyžami do servisu. Najsprávnejšie je ale zájsť s lyžami na servis po každej sezóne, aby boli lyže počas leta ošetrené a navoskované.

V našom servise máme možnosť vidieť, ako sa dajú takto zničené lyže na strojoch značky Wintersteiger opäť zrekonštruovať tak, že nie len dobre vyzerajú ale aj jazdia.

Zaujíma Vás čo sa vlastne s vašou lyžou bude pri servise robiť? Povedzme, že ste lyže už dlhšiu dobu nedali zoservisovať a vaša sklznica je už poriadne zničená.

Prvým krokom je prebrúsenie vašej lyže na brúsnom páse. Po zrovnaní sklznice pristupujeme ku kroku číslo dva. Keď ide o menšie poškodenia, tieto miesta sa zalejú špeciálnou hmotou na to určenou. Lyža sa nechá vychladnúť a následne sa prebytočná hmota odbrúsi na brúsnom páse. To preto aby sa nezaniesol brúsny kameň, ktorý vyrezáva do sklznice štruktúru.

Potom sa lyža obrúsi na jednej polovici brúsneho kameňa, kde sa hlavne zrovná. Takéto zrovnanie sa môže podľa stavu sklznice vykonať aj viac krát za sebou. Na druhej strane kameňa sa následne nechá vyrezať štruktúra, ktorá je do kameňa vyrytá diamantom a následne sa vyryje do sklznice lyže. Čím je sneh novší a jemnejší, tým jemnejšia by mala byť aj štruktúra. Na druhej strane, čím je sneh starší a mokrejší, tým je štruktúra hlbšia.

Nasleduje jemné ladenie tzv. „finish“ hrán. Lyže po úprave sklznice musia ísť do špeciálneho stroja, ktorý po nastavení požadovaných uhlov vyladí hrany brúsnymi keramickými kotúčmi. Pri brúsení sa nastavuje bočný uhol a uhol podbrusu.

Čím je lyžiar väčším expertom, tým menší a ostrejší bočný uhol potrebuje. Obyčajne sa pre väčšinu lyžiarov brúsi uhol 88 stupňov. Veľkosti spodného podbrusu ktoré sa najčastejšie využívajú sú 0,5, 0,75 alebo 1 stupeň. Čím je podbrus menší, tým viac sa lyža zarezáva a nedá sa na nej tak jednoducho dostať do zosuvu. Preto malé podbrusy, napríklad 0 alebo 0,5 stupňa využívajú hlavne pretekári a experti. Pre začiatočníkov alebo mierne pokročilých lyžiarov sa vyžíva podbrus 0,75 stupňa a na freeride, kde sa jazdí hlavne v prašane a veľmi rozdielnych podmienkach, sa brúsi podbrus 1 stupeň.

V dobrom servise sa po nabrúsení hrán používa ešte tzv. tupiaca guma na hrany, ktorá mierne zatupí hrany na špičke a na pätke lyže, aby sa nadmerne nezarezávala.

To najdôležitejšie je už hotové, ale po správnosti treba takto upravenú lyžu ešte napustiť voskom. Na rad prichádza voskovačka, ktorá je nemalou súčasťou správneho servisovania lyží. Je to stroj kde sa pomocou valca nanesie na sklznicu vrstva transparentného univerzálneho vosku, ktorý sa následne na stroji Wax future pomocou lampy rozpustí a vsiakne do sklznice.

Po vychladnutí lyže pristupujeme k poslednému kroku, k vylešteniu pomocou silikónovej kefy.

Až po absolvovaní všetkých procedúr je lyža hotová a pripravená na odovzdanie zákazníkovi. Vidieť takto upravenú lyžu radosť a ešte väčšia radosť je na nej lyžovať. Preto neváhajte a príďte si to vyskúšať.

V našej ponuke tento servis nájdete ako veľký servis SPORT.

Pred servisom

Po servise


0915 838 824
0911 531 846
© 2017 4 Motion Sportservis. All Rights Reserved.